The Bloglord

Foto saya
Author, blogger, comic freak, designer, editor, gamer, hermit, photographer, reader, student, teacher, traveler, writer.

07 Julai 2009

Gagal



Entri ini ditujukan khas untuk mereka yang tidak direzekikan untuk mencapai kejayaan pasca-imtihan syahadah (termasuk saya).
Baca: entri ini tiada luahan perasaan kerana saya bukanlah jenis yang suka meluahkan perasaan secara terbuka. Harap maklum.


- Kegagalan bukan erti kekalahan. Ia hanya bererti anda tidak menggunakan cara yang berkesan. Gunakan cara lain yang dirasakan lebih berkesan untuk peperiksaan akan datang.

- Bersyukurlah kerana 'digagalkan'. Adakalanya orang yang sudah mencapai kejayaan, kitab-kitabnya, ilmu-ilmunya hilang entah ke mana, tidak diketahui. Dengan adanya kegagalan, anda diberi peluang untuk mengulangkaji serba-sedikit tentang apa yang telah anda pelajari. Paling tidak, anda dapat memantapkan lagi ilmu yang ada.

- Jangan bersedih atas kegagalan. Jika kegagalan sebegini sudah menjatuhkan anda, bagaimana pula hendak menghadapi kegagalan atau cabaran yang lebih besar di masa akan datang?

- Usah lupa iringi doa. Kadang-kadang manusia lupa pada Tuhannya walau di waktu yang sepatutnya.

- Doakan saya untuk peperiksaan pusingan kedua (daur thani) di pertengahan Ogos ini.

1 ulasan:

meo188 berkata...

usaha, doa dan tawakal.

btw, majulah komik untuk negara