The Bloglord

Foto saya
Author, blogger, comic freak, designer, editor, gamer, hermit, photographer, reader, student, teacher, traveler, writer.

16 Mac 2009

Sindrom Malas Angkat Telefon


Geram juga sehari dua ni bila ada orang yang ditelefon tidak mengangkat panggilan. Kalau selepas tu beri mesej minta maaf kerana tidak dapat mengangkat telefon, atau notis sibuk, tak mengapalah. Bila dah sampai lebih dua, tiga hari, pun tak beritahu mengapa tidak dapat mengangkat telefon, siapa tak geram?

Anda tak geram? Tak apalah. Yang penting saya geram.

Bukan apa, kita ada urusan penting. Orang tersebut sahaja yang boleh menyelesaikan urusan itu. Tak dapat tidak, perlu berhubung juga dengan si polan tadi. Lebih-lebih lagi bila dia biarkan telefon berdering lama, macam nak dengar nada dering telefonnya pula. Cis.

"Alahai, hantar SMS sajalah. Apa kes nak kecoh-kecoh?"

Andaikan orang itu tak ada kredit? Sebab tu saya telefon. Senang. Jimat masa. Jimat kredit. Baiklah, di sini saya kongsikan cara saya untuk mengelakkan orang yang ingin berurusan dengan saya terus tertunggu-tunggu. Ah, geram!

1. Jika anda sibuk (ada mesyuarat, program, dan lain-lain), dan anda enggan menutup telefon bimbit anda, pastikan anda mempunyai kredit untuk mengisyaratkan (memberi SMS) bahawa anda sibuk dan supaya dia berhubung ketika itu dengan penghantaran SMS. Tapi lebih elok jika anda meminta izin untuk keluar sekejap untuk menjawab panggilan, andai anda rasakan ia satu urusan yang agak penting.

2. Jika anda tidak mahu diganggu, sama ada anda berada di dalam mesyuarat, program, mahupun sedang tidur, sebolehnya tutuplah telefon bimbit anda dahulu. Si pemanggil, tidak dapat tidak, dengan akal yang waras, akan terpaksa mencari alternatif lain untuk berhubung dengan anda. Baca: objektif perkara ini dilakukan ialah untuk mengelakkan pemanggil tertunggu-tunggu, bukan untuk menyelesaikan urusan si pemanggil.

3. Jika (perkara 1), dan orang itu masih mencuba untuk menelefon anda, reject panggilannya secepat mungkin untuk menandakan anda sibuk.

Waktu solat, jangan lupa untuk menutup telefon bimbit anda (atau sekurang-kurangnya vibrate only) supaya tak mengganggu jemaah. Erm, sebenarnya saya ingin lagi sambung celoteh ini. Masa mencemburui, imtihan sudah menghampiri. Persediaan? Hanya Allah ketahui.

Sedang geram yang teramat ni. Anda ingin kongsi atau kritik? Silakan!

2 ulasan:

muFFin berkata...

memang kadang2 geram.. dulu saya pun geram juga dengan tindakan kawan sebegini.. tengok2, saya yang berperangai macam tu... terkena balik!!!

nadhirah berkata...

huhu.. itu antara sindrom ana juga.. malas layan telefon.. terutama kalau ana ngantuk.. dengar bunyi telefon tapi, buat2 tak tahu.. (^^,)